Köp- och leveransvillkor

För återförsäljare gäller följande villkor>>

Åldersgräns

Du måste ha fyllt 18 år för att handla.

Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Yellow Ferry bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. 

Köp från Norge

Vid inloggning som norman visas priser utan svensk moms.

Vid köp från Norge betalar du ingen svensk moms. Förutom frakten tillkommer generellt en tullavgift på ca 10,7% av det totala orderbeloppet inklusive frakt. Efter detta tillkommer 25% norsk moms på det totala beloppet inklusive tullavgiften. Utöver detta tillkommer en avgift från Norska posten på själva förtullningen, denna avgift beräknas på både frakt och ordervärdet. För specificerade uppgifter hänvisar vi till det norska tullverket  www.toll.no .   

Enligt svensk lagstiftning är vi skyldiga att deklarera export och skickar därför aldrig varor som "gåvor", med reducerat ordervärde eller med anonym avsändare.

Leveransförsening (tillfälligt slut på produkt)

Vid leveransförsening försöker vi att meddela dig detta genom e-post eller telefon. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi gör alltid vårt yttersta för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Risker vid transport 

Vi står för transportrisken från vårt lager till dig (dvs skadad eller bortkommen vara). Du står för risken vid eventuell retur till oss. Vid skada på försändelsen, notera direkt på fraktsedeln vad som hänt, skada, öppnat paket eller dylikt.

Delad order 

Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.

Betalning 

Yellow Ferry erbjuder säkra betalningar via Payson. Dina kortuppgifter är skyddade och kan varken läsas eller sparas av oss. När du beställer reserveras pengarna på ditt konto tills dess att din order har skickats från vårt lager.  

Garanti

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen. Om du är missnöjd med ditt köp är du välkommen att maila oss på info@yellowferry.com så får vi försöka finna en bra lösning.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och eventuell produktförpackning är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan eller öppna förpackningar som är plomberade, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Yellow Ferry tillämpar Distans- och hemförsäljnings-lagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar, se mer under rubriken Frakt och Retur.

Ej uthämtat paket

Om du inte hämtar ut ditt paket hos ditt postombud inom liggetiden (14 dagar) debiteras du en frakt- och administrationsavgift på 250 kronor.

Frakt och retur

Om Yellow Ferry har skickat fel vara, om det är fel på varan eller att vi på annat sätt gjort fel står vi för frakten. Du ska då kontakta oss för att få en retursedel som vi skickar till dig med Posten. Om du vill returnera en vara p g a att du ångrar dig (se villkor ovan, punkten Ångerrätt) står du för frakten, men får pengar tillbaka eller tillgodo för varan. Det bästa är att du först kontaktar oss innan du skickar tillbaka paketet. Oavsett om du har kontaktat oss eller inte måste du lämna ett meddelande i returpaketet med namn och adress, varför varan returneras samt om du vill ha en ny vara, pengar tillbaka eller att vi sätter in beloppet som butikskredit, dvs ett belopp du har tillgodo i webbutiken.


Adress för paketreturer är:

Yellow Ferry

Västravägen 54

475 42

Hönö

 

Reklamation

Reklamationer (fel på produkt, fel leverans etc) mailas till info@yellowferry.se inom en vecka från mottagandet av varan. Skador på försändelsen som uppkommit under transport ska anmälas direkt till transportföretaget varefter du även kontaktar oss. 

Sekretess, säkerhet och personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter, namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Yellow Ferry lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbeställas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss på Yellow Ferry. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post: info@yellowferry.se

Cookies

En cookie är en textifil som skickas ifrån en websida, t.ex. yellowferry.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss etc. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig. 

Om du har övriga frågor gällande villkor om lagar så kan du besöka konsumentverkets hemsida:www.konsumentverket.se